Saturday 25 June 2011

persoalan hidup...

Malam...
jiwa sedikit tenang dengan suasana malam yang memberi sejuta makna dan ketenangan..
menghadap dihadapan laptop dengan hasrat untuk mencoret sesuatu dari hati tetapi.......
tangan tidak tertulis apa yang diulang sebut oleh sang hati.
Aku jenis owang yang suka bermain dialog dengan hati,
dan adakala aku membuat keputusan dibantu oleh sang hati.
ini kerana aku lebih berkomunikasi dengan sang hati berbanding owang.
aku akan rasa lebih selesa dan tenang bila berinteraksi dengan hati
kerana hati aku, hanya aku yang tahu.....

Malam semakin larut..
Segala persoalan dan permasalahan, aku bersoal jawab dengan diri sendiri
mampukah aku menberi segalanya dengan sempurna??
adakah aku berdaya mengarungi kesulitan dan kuat melawan badai,
sedangkan aku sering kali terjatuh dan nyaris termangu lalu menangis.
Manusia sekeliling melihat aku manusia yang tabah dan kuat,
bisa saja membuat insan lain tersenyum dan senang di sisiku.
Nyatanya luka dan calar hati ini, aku tangisi sendiri, merawat
dan memulih dengan keupayaan sendiri..

Jika dahulu aku persoalkan takdir dan mengapa hidup ini terlalu sulit
tetapi DIA MAHA PENYAYANG, mengajar dan memberi aku jawapan,
mengapa DIA memberi nikmat ini kepada aku.
Aku bersyukur dan merasai hidup semakin lapang dan ada rasa manis kebahgiaan
apabila aku mula bersyukur, memaafkan, redha dan terus meniti masa hadapan
dengan seribu harapan dan tawakal setelah usaha.
Arghh, cara DIA mengajar aku mengenal erti kehidupan,
Sangat manis dan penuh hikmah agar aku merasai kasih sayangNYA..

Aku masih bermain dengan persoalan, adakah aku harus berhenti dan berasa cukup
setelah semua tanggungjawab ini dapat disempurnakan beberapa tahun akan datang??
Jika berhenti di satu titik, adakah kembara hidup ini sudah pada penghujung atau
aku hanya melepaskan nikmat dan kemanisan hidup??
Apa pula matlamat jika aku mahu menyahut cabaran seterusnya??
masih kabur segalanya.....

Masa hadapan terlalu jauh untuk diramal dan dibenkung laluannya,
apakah bulan akan tetap bersinar atau bakal malap
setelah cahayanya diserap pergi??
Tawakal tetap prinsip diri setelah usaha.
ALLAh saja yang MAHA MENGATAHUI.....


No comments:

Post a Comment